تبلیغات
مطالب اینترنتی - رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی
 
مطالب اینترنتی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 :: نویسنده : نویسنده



مفیدستان:

برای رهایی از افکار مزاحم می‌توان از تکنیک‌هایی چون ریلکسیشن، توقف فکر، یادداشت کردن، به تاخیر انداختن، حواس پرتی، پذیرش فکر و… کمک گرفت.

به نظر می‌رسد گاهی اختیار ذهن خود را از دست داده‌ایم، افکار مزاحم به ذهن ما هجوم آورده و موجب اضطراب و آشفتگی روحی ما می‌شوند. اضطراب به وجود آمده نیز موجب بیشتر شدن افکار منفی و مزاحم می‌شود. در ادامه به راهکارهای کوتاه مدت برای رهایی از این افکار اشاره کرده‌ایم. در صورتی که این افکار وقت زیادی از شما گرفته، به وسواس فکری تبدیل شده و کیفیت زندگی و کار شما را تحت تاثیر قرار داده‌است بهتر است از یک مشاوریا روانشناس کمک بگیرید.

رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی

۱- نوشتن

نوشتن به شما کمک می‌کند که افکارتان تخلیه شود. در مورد تصدیق و تاکید بر خود و عمیق‌ترین افکار و احساسات خود بنویسید. آزمایشات علمی ثابت کرده‌اند که نوشتن، سلامت جسمی و روانی بسیار گسترده‌ای را به ارمغان می‌آورد. نوشتن در مورد عواطف می‌تواند برای مقابله با افکار مزاحم و تکراری بسیار مفید باشد.

روی یک برگه سفید افکار غیرمنطقی، استرس‌زا و بی‌فایده‌ای را که به عادت تبدیل شده و متوقف کردن آن‌ها برای شما سخت است بنویسید؛ سپس این افکار را اولویت بندی کنید؛ یعنی ابتدا آن مواردی را که بیشتر تکرار می‌شود به ترتیب بنویسید و بعد از آن مواردی را که آزاردهندگی بیشتری برای شما دارند یادداشت کنید. روزی یک بار در یک ساعت مشخص افکاری را که بیشتر به سراغتان می‌آیند روی کاغذ منتقل کنید.

۲- ریلکسیشن

ریلکسیشن به رفع افکاری که ریشه در اضطراب دارند، کمک زیادی می‌کند و باعث استراحت اعضای بدن شما خواهد شد. برای این کار بهتر است لوح فشرده یا کتاب‌هایی را که در این زمینه نوشته شده است از بازار تهیه کنید. اگربتوانید روزی ۱۰ دقیقه ذهنی خالی داشته باشید. یعنی ذهنی آرام که به هیچ چیزی فکر نمی‌کند آنوقت یک استراحت عالی به ذهنتان داده‌اید که زمینه بهبود عملکرد ذهنتان را فراهم کرده است.

۳- تجسم

چشم‌هایتان را ببندید و موقعیتی را که احتمالا فکر استرس زا اتفاق می‌افتد، تصویرسازی کنید البته بهتر است که این روش را با کمک یک مشاور اجرا کنید.

۴- تکنیک توقف فکر

هر زمان که افکار مزاحم به ذهن شما آمد، خودتان با صدای بلند فرمان «ایست» بدهید. در ابتدا این کار خیلی سخت به نظر می‌رسد، اما تکرار آن باعث می‌شود که به مرور حواس شما پرت شود. پس از ایست، چند نفس عمیق بکشید و به کار عادی خود ادامه دهید یا اگر امکانش وجود داشت، موقعیت خود را تغییر دهید یعنی اگر نشسته هستید، بلند شوید وچند قدم راه بروید.

افکار مزاحم ، افکار منفی ، وسواس فکری

۵- جانشین سازی افکار

زمانی که فکری به ذهن شما خطور می‌کند، از خودتان بپرسید که این فکر را با چه افکار دیگری می‌توانم جایگزین کنم و یا به گفت‌و‌گو با فکرتان بنشینید. می‌توانید در موقع نوشتن افکار خود یک جای خالی روبری هر فکر گذاشته و آن را با یک فکر مثبت جایگزین کنید.

۶- حواس پرتی

مطالعات نشان داده‌اند که اگر برروی یک چیز منحرف شوید بهتر از آن است که ذهن شما سرگردان باشد، زیرا که سرگردانی بی هدف ذهنی با ناخشنودی همراه خواهد شد. پس بهتر است که بروی یک موضوع تمرکز کنید، مثلا؛ یک قطعه موسیقی یا یک برنامه جالب تلویزیونی.

۷- به تاخیر انداختن فکر

در حالی که تلاش مداوم برای سرکوب اندیشه‌های مزاحم باعث بازگشت شدیدتر آنها می‌شود، پژوهشگران در تحقیقات خود از کسانی که افکار مضطرب دارند، خواستند که نگرانی خود را به مدت نیم ساعت به تعویق اندازند. بنابراین، نگرانی خود را برای مدت معینی به تاخیر اندازید و احتمالا این روش به راحت شدن ذهن شما در این مدت کمک خواهد کرد.

۸- روش متناقض

به جای تلاش برای سرکوب افکار مزاحم، می‌توان مستقیما به سراغ آنها رفت و برروی آنها متمرکز شد. به نظر می‌رسد که تناقض در تفکر؛ کمک به از بین رفتن آن می‌کند، ولی برخی تحقیقات ثابت کرده‌اند که این کار می‌تواند تنها به از بین بردن افکار منفی و مزاحم انجامد. این روش برای افراد کم جرات کارآیی ندارد، ولی در زمانی که افراد مجبور به مقابله با افکار و رفتار همراه با وسواس خود باشند، می‌تواند مفید واقع گردد.

۹- پذیرش فکر

شواهدی موجود است که اثبات می‌کند؛ پذیرش افکار مزاحم، به جای جنگیدن با آنها، می‌تواند مفید باشد. این دستورالعمل در یک مطالعه، نشان دهنده کاهش ناراحتی و فشار بر شرکت کنندگان است: «مبارزه با اندیشه مزاحم، مانند تقلا کردن در باتلاق است. افکار خود را مشاهده کنید. تصور کنید که آنها از گوش شما بیرون می‌آیند و از ذهن شما خارج می‌شوند. با علائم و نشانه‌ها مبارزه نکنید، از آنها اجتناب نکنید، تنها مشاهده گر باشید»

۱۰- تصدیق خود

این امر شامل تفکر در مورد صفات و باورهای مثبت برای افزایش اعتماد به نفس در اجتماع و کنترل خود می‌گردد و مزایای دیگری نیز دارد. این روش، همچنان که در آزمایشات علمی ثابت شده است، ممکن است که کمک زیادی برای مقابله با افکار منفی کند.

نکته: منشا افکار مزاحم به دو دسته قابل تقسیم است: ۱- افکاری که مربوط به اتفاقات روزمره می‌شود. ۲- افکاری که از احساسات یعنی حس ترس، گناه، خشم و مواردی از این قبیل نشأت می‌گیرد. بهتر است برای رفع این افکار ابتدا باید منشاء آن را پیدا کنید؛ برای اینکه بفهمید، زیربنای این افکار کدام حس شما است، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

آنا راه برای رهایی از افکار منفی و رسیدن به آرامشرسانه‌های دیگرچطور زندگی شاد و آرامی داشته باشید؟ راه برای رهایی از افکار منفی و رسیدن به آرامشگردگیری ذهن از افکار منفی با ۶ راهکار نیک صالحیپربیننده ترین خبرها انتقاد تند خواننده پاپ از همکارانش در دورهمی عکس جالب دختر چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟دورکردن افکار منفی از خود ویژگی‌های افكار منفی فكرهای منفیفكرهایی مثبت افكار مثبت روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتیحواس پرتی درونی و ذهنی عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر آرام کردن افکار خود قبل از خوابخواب رفتن با افکار آرام آرام کردن افکار قبل از خواب مراحل آرام کردن ذهن مانع از به چگونه با وسواس و افکار شیطانی مبارزه کنم؟ شهر …دختری ۲۰ ساله بوده حدود سه سال پیش بعد از یك جریاناتی كه به من فشار روحی وارد كرده بود راه علاج وسواس فکری و رها شدن از شر اوهام صفحه اول مقالات راه علاج وسواس فکری و رها شدن از شر اوهام چیست و چگونه می توان اعصاب روشهای تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی …اخبار آزمون دستیاری پزشکیدرمان یبوست یبوست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد به آن دچار هستند و این …قهـــــر کردن نشانه چیست ؟ علل و درمانقهـــــر کردن نشانه چیست ؟ علل و درمان قهـر کردن نشانه چیست ؟ علل و درمان گاهی وقت وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر …بنظر حقیر که سالیان سال با وسواس نجاست و پاکی مواجه بودم سریعترین راه را استفاده از چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟ دورکردن افکار منفی از خود ویژگی چرخد تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد، اما راه برای رهایی از افکار منفی و رسیدن به آرامش سلامت روان … سلامت روان راه برای رهایی از افکار منفی و مرور افکار منفی بیش از حد افکار مزاحم و نگران آنا راه برای رهایی از افکار منفی و رسیدن به آرامش رسانه‌های دیگر راه برای رهایی از افکار منفی و مرور افکار منفی بیش از حد افکار مزاحم و نگران گردگیری ذهن از افکار منفی با ۶ راهکار نیک صالحی افکار منفی و غیرمنصفانه تحقیقات نشان می دهد بخش زیادی از افکار منفی ما ساخته و پرداخته رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی بهداشت نیوز برای رهایی از افکار مزاحم می‌توان از تکنیک تنها به از بین بردن افکار منفی و مزاحم آكادمی تفكر چگونگی شکست دادن افکار مزاحم و تکراری مثبت منفی بستن انرژی روحی برای رهایی از افکار مزاحم با افکار مزاحم و تکراری است و رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افکار مزاحم و افکار رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی برای رهایی از افکار مزاحم می‌توان از تکنیک‌هایی چون رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی برای رهایی از افکار مزاحم برای رهایی از افکار مزاحم می توان از رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افکار رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی برای رهایی از افکار رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی رهایی از افكار مزاحم

مطلب رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :رهایی از افکار مزاحم و افکار منفی
http://mofidestan.ir/%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%81%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%b2%d8%a7%d8%ad%d9%85-%d9%88-%d8%a7%d9%81%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :